luni, 20 mai 2013

Aurel Persu,un mare roman

De mic copil am fost facinat de automobile,probabil ca multi alti baieti.Crescand,am avut pe peretii camerei fel de fel de postere cu masini care de care mai performante si mai aratoase.Printre ele era si un poster cu o masina care arata cel putin ciudat,ca sa nu zic altfel.Pe poster nu era scris decat atat:"Masina cu coeficient de aerodinamicitate 0.22,dezvoltata de inventatorul roman Aurel Persu".M-a intrigat destul timp si m-am decis sa citesc mai multe despre aceasta masina si inventatorul sau.Dincolo de teoriile conspiratiei,potrivit carora marile companii producatoare de masini nu au vrut sa o produca in serie,ramane doar contributia acestui fenomenal inginer la istoria automobilului.Invenția care l-a făcut celebru a fost un „Automobil de formă aerodinamică cu patru roți montate înăuntrul formei aerodinamice”. Brevetul a fost obținut în Germania la 19 septembrie 1924, cererea de brevetare fiind adresată la 13 noiembrie 1922. După multe calcule și experimente de laborator, el a ajuns la concluzia că forma ideală a unui automobil, a unui vehicul în mișcare, este forma picăturii de apă în cădere, forma aerodinamică ideală. El a ajuns la coeficienți aerodinamici de 0,22 care și azi sînt greu de atins. A construit automobilul în perioada 1922-1924, cu bani proprii, în Germania.Caroseria a fost construită la diverse ateliere din Berlin. Automobilul este dotat cu frâne pe saboți, care acționează doar pe roțile din spate. Datorită distanței reduse dintre roțile din spate, inventatorul a renunțat la diferențial în transmisie. Motorul tip A-G f Automobilbau Berlin, este cu ardere internă și cu aprindere prin scânteie; are 4 cilindri în linie, o putere 6/20 P.S., alezajul 64 mm, cursa 110 mm și cilindreea 1400 cm.c. Cutia de viteze este de aceeași fabricație ca și motorul, iar demaratorul este produs de firma Eisemann, tipul MKI-12, nr.14328. Magnetoul are aceeași fabricație, iar carburatorul este produs de firma Arthur Haendler Co. Berlin.Aurel Persu a adus automobilul în România, parcurgând cu el peste 120.000 km, cu o viteză maximă de circa 80 km pe oră. Datorită lipsei diferențialului putea lua viraje foarte strânse cu 60 km pe oră în deplină siguranță. Persu a donat automobilul, in stare de functionare, Muzeului Național Tehnic „Dimitrie Leonida” in anul 1969. In prezent, el nu mai functioneaza, iar caroseria este deteriorata. Deși automobilul nu a fost realizat în serie, uzinele Ford și General Motors au solicitat cumpărarea brevetului, fără a garanta însă și construirea acestuia. Acest fapt l-a determinat pe inventator să refuze propunerea.
A fost conferențiar la Școala Politehnică iar din 1938 director general la Fabrica de avioane I.A.R. Brașov. A ieșit la pensie în 1950, dar a continuat să lucreze la Institutul de Documentare Tehnică din București. A murit în mai 1977.
Nu trebuie sa uitam sa incercam tot timpul sa inovam,sa creem ceva nou si nemaivazut, iar campania "Pr3miaza Inovatia",sustinuta de 3M Romania,isi propune sa ii premieze pe cei care au rezultate notabile in acest domeniu.Cu conferinte despre inventica si inovare desfasurate in Cluj(22 mai) si Iasi(23 mai),in mari centre universitare si facultati tehnice si cu premii pentru cei mai reprezentativi inventatori inovatori romani ai momentului,se anunta o campanie de succes si apreciata.
Programul complet al evenimentelor il puteti gasi aici.

Un comentariu:

  1. Foarte interesant. Spre rusinea mea, nu stiam nimic despre acest inventator roman. Recunosc, mai rar ma interesez de masini, eu de obicei merg cu bicicleta sau pe jos, sa fac miscare. In afara de masini si fotbal (presupun ca si fotbalul iti place, doar esti barbat, nu?) iti mai place alt sport? Poate ca te intereseaza concursul de pe MeritaCitit.ro unde Tabara de Tenis ofera un antrenament cu initiere in tenis.
    Credeam ca doar la noi se dau brevetele greu, dar vad ca si la nemti este la fel. Aurel Persu este intr-adevar un roman cu care sa ne mandrim.

    RăspundețiȘtergere